Νικόλαος Κρέτσης.

Φιλοσοφικά.

Τα ερωτήματα που η φιλοσοφία θέτει δεν μπορούν να απαντηθούν με βεβαιότητα και φυσικά σε όλες τις απαντήσεις υπάρχει η έννοια του πιθανόν και του ίσως. Έτσι και εγώ σε αυτή την εργασία παραθέτω μερικές σκέψεις που στόχο έχουν να βοηθήσουν την έρευνα της φιλοσοφίας παρά να δώσουν λύσεις. στα φιλοσοφικά ερωτήματα.

Η ύπαρξη του Θεού θεωρείται από αρχαιοτάτων χρόνων ως δεδομένη από τις διάφορες κοινωνίες και πολλές θρησκείες κατά καιρούς ανεπτύχθησαν ως επίσης και διάφορες φιλοσοφικές θεωρίες γύρω από το Θεό. την υπόστασή του. τη δύναμή του. τη δομή του και φυσικά τη σχέση του με τον άνθρωπο και τον κόσμο του και βέβαια την αντιμετώπιση που ο άνθρωπος έχει από το Θεό. Επίσης η Φιλοσοφία και Θεολογία μελετά την ύπαρξη του κακού (Εωσφόρου). τη δύναμη που το κακό έχει και τις προθέσεις του γενικά. ως επίσης στη σύγκρουσή του με το καλό (Θεός) και τί μπορεί να ‘καταφέρει". στη σύγκρουση αυτή.

Ξεκινάμε πάντοτε από την παραδοχή της αέναης σύγκρουσης καλού και κακού. Εφ' όσον η ύπαρξη καλού και κακού είναι δεκτή ως επίσης και η σύγκρουσή τους τότε φθάνουμε στη σκέψη ότι τα "δαιμόνια" είναι δύο ή καλύτερα προέρχονται από δύο διαφορετικές πηγές.

Εάν παραδεχθούμε ότι το καλό και το κακό (Θεός και Εωσφόρος) πηγάζουν από το ίδιο κέντρο τότε το δαιμόνιο είναι ένα. Στην περίπτωση αυτή όμως πρέπει μπορούμε να δεχθούμε ότι ο Θεός είναι και καλός και κακός. Έχει δηλαδή διπλή φύση, εαυτούς.

Πώς όμως είναι δυνατόν να δεχτούμε κάτι τέτοιο;

Είναι δυνατόν ο Θεός να είναι καλός. δίκαιος. πολυεύσπλαχνος, παντοδύναμος και ταυτόχρονα κακός. εκδικητικός και η δύναμή του να μετατρέπεται σε δύναμη του κακού;

Μήπως είναι καλύτερα να παραδεχτούμε ότι ο Θεός είναι το κέντρο του καλού και ο διάβολος του κακού και ότι προέρχονται από διαφορετικά κέντρα. Εάν θεωρήσουμε ότι ο διάβολος ήταν άγγελος που αμάρτησε απεσχίσθη από τον Θεό και καταδικάστηκε αιώνια. τότε από πού προήλθε η δύναμη του κακού και εναντιώθηκε στο Θεό, και κατόπιν απεπέμφθη; Άρα το κακό προϋπήρχε του διαβόλου, εάν τα πράγματα είναι έτσι.

Στην ορθόδοξη Χριστιανική θρησκεία υπάρχει η παραδοχή ότι ο άνθρωπος είναι πλασμένος καθ' εικόνα και ομοίωση του Θεού. Παραδεχόμαστε όμως ότι ο άνθρωπος έχει μέσα του δύο εαυτούς. Τον καλό και τον κακό και στόχος του είναι να νικήσει τον κακό εαυτό του, τα πάθη του πιo συγκεκριμένα. Τον εγωισμό. τη φιλαργυρία, τη λαιμαργία, το φθόνο. την αλαζονεία, την πλεoνεξία, την απληστία και όλα γενικώς τα αμαρτήματα. Στόχος δηλαδή του ανθρώπου ή καλύτερα σκοπός του είναι να πλησιάσει τον Δημιουργό του.

Αν όμως τα πράγμα είναι έτσι τότε και ο θεός έχει δύο εαυτούς, όπως και ο άνθρωπος δεδομένου ότι ο άνθρωπος είναι πλασμένος κατ' εικόνα και ομοίωσιν του θεού.

Εάν τα ανωτέρω είναι σωστά τότε ο Θεός είναι μόνος του πηγή καλού και κακού. Άρα το καλό και το κακό προέρχονται από ένα κέντρο. Είναι όμως όλα αυτά σωστά; Παραδεχόμαστε ότι υπάρχουν άνθρωποι που είναι καλοί ως επίσης και άνθρωποι που είναι κακοί, ανάλογα με το τι υπερισχύει μέσα τους. Ο καλός ή κακός εαυτός.

Αν θεωρήσουμε ότι ο Θεός και Εωσφόρος, καλό και κακό προέρχονται από διαφορετικά κέντρα (πηγές) τότε μπορούμε να πούμε ότι οι καλοί και ευπαρουσίαστοι άνθρωποι τείνουν προς το Θεό (καλό) ενώ οι κακοί και άσχημοι προς τον Εωσφόρο δεχόμενοι ταυτόχρονα ότι οι καλοί και ευπαρουσίαστοι προέρχονται από το Θεό, ενώ οι κακοί και άσχημοι προέρχονται από τον Εωσφόρο. Γνωρίζουμε όμως ότι πολλοί άσχημοι άνθρωποι είναι καλοί και αντίστροφα πολλοί ευπαρουσίαστοι άνθρωποι είναι κακοί. Είναι λοιπόν πλασμένος ο άνθρωπος καθ' εικόνα και ομοίωση του Θεού ή όχι. Άρα ο Εωσφόρος μετέχει στη Δημιουργία και εξέλιξη του κόσμου ή κόσμων και του ανθρώπου. Τον πρώτο λόγο βέβαια στην Δημιουργία και εξέλιξη έχει ο Θεός αλλά και η παρουσία του Διαβόλου στην αρνητική της πάντα μορφή είναι παρούσα. Για το λόγο αυτό στον Κόσμο ή στους κόσμους γίνονται καταστροφές και γενικά η παρουσία και δράση του κακού είναι ισχυρή.

Εάν δεχτούμε τα παραπάνω τότε εξηγούνται πολλές καταστροφές που γίνονται στο Σύμπαν και φυσικά στον πλανήτη μας σε πιο περιορισμένη έννοια. Βλέπουμε καταστροφές στο σύμπαν σε φυσικά φαινόμενα (καταστροφές Γαλαξιών, ηλιακών συστημάτων, πλανητών) και φυσικά στη Γη μας. Βλέπουμε πλημμύρες, πυρκαγιές σεισμούς και ούτω καθ'εξής.

Επίσης βλέπουμε στη Γη το κακό στους ανθρώπους να είναι πάντα παρό, βλέπουμε πολέμους, φόνους, βιασμούς, κλοπές, εκβιασμούς και πιο γενικά το άδικο να είναι παντού παρόν. Έτσι γίνεται και στο Σύμπαν όπου υπάρχουν πολιτισμοί γιατί εγώ πιστεύω στο Σύμπαν δεν είμαστε μόνοι.

Εάν ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος καθ' εικόνα και ομοίωση του Θεού τότε όπως ανέφερα και πριν θα πρέπει να υπάρχει αντιστοιχία μεταξύ Θεού και ανθρώπου. Άρα ο Θεός θα μπορούσε να είναι καλός ή κακός, ευπαρουσίαστος ή άσχημος, αρσενικός ή θηλυκιά ή ουδέτερο ή κάτι άλλο που δεν γνωρίζουμε.

Επίσης θα μπορούσε ο Θεός να είναι καλοσυνάτος, δίκαιος, πολυεύσπλαχνος, ελεήμων, οικτίρμων, και γενικά ότι είναι καλό. Θα μπορούσε όμως να είναι εγκληματίας, βιαστής, κλέφτης, ψεύτης, άδικος ή φονιάς και γενικότερα θα μπορούσε να είναι κακό. Πώς όμως μπορούμε να δεχτούμε κάτι τέτοιο; Επίσης θα μπορούσε να ήταν όμορφος ή άσχημος, να έχει μουστάκι ή να είναι φαλακρός, ή να είναι μελαχρινός ή ξανθός, να τρώει, να κοιμάται, να δουλεύει ή να ξεκουράζεται ή να πηγαίνει διακοπές και γενικότερα να είναι σαν τον άνθρωπο και να κάνει ότι ένας άνθρωπος κάνει.

Τί συμβαίνει όμως αν ο Θεός είναι αρσενικός; Ερωτεύεται; Βγαίνει με κυρίες ή μήπως έχει γυναίκα και παιδιά; Και βέβαια τι συμβαίνει αν ο Θεός είναι θηλυκιά (Θεά); Έχει άραγε άνδρες που είναι ερωμένη μαζί τους ή έχει σύζυγο και παιδιά; Και τί είναι ο, η σύζυγος και τα παιδιά της Θεάς ή του Θεού; Και η Θεά πως είναι; Μελαχρινή, ξανθιά ή κοκκινομάλλα; Πηγαίνει άραγε η Θεά στο κομμωτήριο;

Τί συμβαίνει άραγε εάν ο Θεός είναι ουδέτερο; Πως είναι; Με τι μοιάζει;

Τα παραπάνω ερωτήματα ανακύπτουν αν δεχτούμε ότι ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος καθ' εικόνα και ομοίωση του Θεού.

Προσωπικά δεν πιστεύω ότι ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος καθ' εικόνα κι ομοίωση του Θεού. Πιστεύω ότι ο Θεός είναι το καλό. Ο Θεός είναι κάτι που εμείς ποτέ δεν θα μάθουμε νομίζω και επίσης θεωρώ ότι εάν λέμε ότι ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος καθ' εικόνα και ομοίωση του Θεού αυτό είναι βλασφημία.

Ο Θεός μπορεί να είναι πνεύμα ή ύλη ή κάτι άλλο που εμείς ποτέ δεν πρόκειται να μάθουμε, ο Θεός είναι το καλό και πιστεύω ότι είναι ισχυρότερος από το κακό. Ο Θεός είναι τα πάντα ή οτιδήποτε ή κάτι νομίζω που δεν θα μάθουμε.

Για μια ακόμα φορά θέλω να πω ότι ο άνθρωπος δεν είναι φτιαγμένος καθ' εικόνα κι ομοίωση του Θεού.

Τελειώνοντας θέλω για μια φορά ακόμη να τονίσω ότι στα ερωτήματα που η φιλοσοφία θέτει δεν είναι εύκολο ή δυνατόν να υπάρξουν σαφείς και συγκεκριμένες απαντήσεις. Έτσι και εγώ με την εργασία μου αυτή στόχο έχω να εμπλουτισθεί η επιστήμη της φιλοσοφίας με μερικές ακόμη ιδέες, παρά να πάρω θέση στα ερωτήματα της φιλοσοφίας.

Πιστεύω όμως ότι το καλό είναι ισχυρότερο από το κακό και ότι στην αέναη πάλη καλού και κακού τελικά νικάει, έστω και αν χάνει μάχες, κερδίζει τον πόλεμο. Πιστεύω ότι ο Θεός είναι το καλό, ο Εωσφόρος το κακό και ότι έχουν δύο τελείως διαφορετικές υποστάσεις.

Είθε ο Θεός να μας ευλογεί και να μας προστατεύει.

8 Σεπτεμβρίου 2001

Νικόλαος Κρέτσης.

 

 

 

 

<<< ΠΙΣΩ <<<

 

 
 
 
 
Τουριστικός οδηγός για την Ευρυτανία και το Καρπενήσι. ©TECHNOVISION - ΕΥΡΥΤΑΝΙΚΗ ΠΡΟΒΟΛΗ. Έδρα Καρπενήσι.